Our Blog

Metaalkunde en het ijzerkoolstofdiagram: doe de likproef

metaalkunde ijzerkoolstofdiagramAls je het over het ijzerkoolstofdiagram hebt, wil menig metaalkundig geschoolde MCB’er nog wel eens pardoes lome ogen krijgen. Het diagram is voor elke student de start van het metaalkundig vak, maar slaapverwekkend saai dat dat ding is! Ad Steenbakkers, gepensioneerd docent Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) (lerarenopleiding), heeft het diagram eens voor de gein in spiegelbeeld op zijn kop gezet. En toen zag hij het: jee, wat een lijnenspel, wat moet een mens daarmee! Maar ja, het is wel de fundering van het kennishuis van de metaalkunde.

Ad was laatst met zelfstandig lasdocent Har Huisman op bezoek bij MCB op uitnodiging van hun oud-leerling, key account manager Jorg Eichhorn. Daar schudden ze ook de hand van een andere oud-leerling: metaalkundig adviseur en docent MCB Campus Wonnie van Beek.

Jorg en Wonnie zijn ieder een ander pad ingeslagen, maar natuurlijk ging het al snel over de ontwikkelingen in het metaalvak. En daar worden de ogen eerder vochtig van dan loom. Van Ad horen we dat metaalkunde binnen het onderwijs volledig is versplinterd. “Overheidsbezuinigingen en te weinig interesse bij jongeren,” lepelen Ad en Har de redenen op. “Metaalkunde was ook een saai vak,” helpt Jorg de feestvreugde vooruit. Wonnie: “Dat komt omdat het zo abstract is. Je praat over structuren die je nooit hebt gezien.”

Oh nee, hè!

Landelijk is de afbraak van het metaalvak sindsdien niet gestopt. Met de MCB Campus vullen we het gat zeker omdat de modules Materiaalkunde inzoomen op de praktijk. Wonnie: “Bedrijven roepen om praktische kennis. Als ik in de klassikale lessen ook maar even het ijzerkoolstofdiagram toon, zie je mensen al schrikken: oh, nee, hè! Probleem is echter dat je de theorie nodig hebt om te begrijpen wat je in de praktijk doet. Een goede verhouding theorie-praktijk houdt het interessant.”

Wat kun je nog meer doen? Har: “Je moet weten welke behoefte bedrijven hebben aan kennis en vaardigheden en die moet je via aansprekende lesvormen naar het onderwijs vertalen, ook naar de lerarenopleiding. Stop bijvoorbeeld concrete problemen in de lessen. Ik zie dat als lasdocent bij NedCar. Daar leren ze operators praktische lasproblemen op te lossen, maar wel op zó’n manier dat ze die oplossingen ook in andere situaties kunnen toepassen.”
Integratie van theorie en praktijk spreekt aan, knikken onze gesprekspartners. Har: “Als je een vmbo’er uitlegt dat je metaalsoorten niet zomaar kunt afkoelen, laat hem dan een staaf metaal in een koelbak gooien en vervolgens tegen de muur kapot slaan. Zoiets onthoudt hij en hij gaat het dan ook beter snappen.” Jorg: “Idealiter zou je het klaslokaal moeten integreren in het praktijklokaal: vertellen en meteen toepassen. In België wordt al zo lesgegeven.” “Maar dat kost wel meer tijd en met grote groepen is het lastig,” reageert Wonnie. Dan moet je al meerdere docenten hebben rondlopen, anders raakt alles verhit, behalve het staal…”.

Likken is weten

Jorg en Wonnie opperen nog een slimmere verdeling van subsidiegelden, maar de Smeltkroes is vooral geïnteresseerd in individuele vondsten om het vak wat op te leuken. Goede ideeën om het vak aantrekkelijker te maken zijn altijd welkom.
Ad, altijd in voor verrassende initiatieven, liep ooit rond met het ijzerkoolstofdiagram op zijn t-shirt dat hij van studenten had gekregen: Van ijzer word je wijzer. Har ziet wel iets in animatie van het diagram, met bewegende lijntjes. Jorg zoekt het onder meer in plaatjes en filmpjes, omdat hij ziet dat die jongeren aanspreken. En Wonnie? Die steekt zijn tong uit. “Ik vraag mijn cursisten wel eens of ze erachter kunnen komen welk metaal ze in hun handen hebben door er even aan te likken. Je kunt het proeven maar het is nog niemand gelukt. Het levert wel de nodige hilariteit op….”.

Tags: , , , , , ,

Show Comments (0)

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!

Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh