Our Blog

Ton van Dijk over metaalkunde: “Ik praat met klanten al vrij snel over de MCB Campus”

Ton van Dijk MCB“Een voorbeeld? Ik was laatst bij een klant die een aluminium plaat optilde: ‘dat is licht, dat staal’. De kennis over metaal in de markt gaat achteruit, en de opleidingen vullen dat niet aan.” Ton van Dijk is Senior Accountmanager bij MCB, en erg enthousiast over de MCB Campus:  “Het is vooral je eigen enthousiasme dat belangrijk is, en dat komt voort uit mijn eigen ervaringen. Maar ik heb het ook altijd interessant gevonden, techniek an sich. Ik ben zelf een typische verkoper, laat mij het technische aspect doen en dan ben ik in mijn element.” En dat is logisch als je met Ton praat over zijn achtergrond.

Altijd wel een bruggetje naar metaalkunde

“Ik heb zelf elektrotechniek geleerd, en later metaalkunde. Ik zat ook ooit in het eerste klasje in Nederland voor CNC besturingstechniek!” En nu bij MCB? “Ik zit nu al ruim 26 jaar bij MCB, en het wordt weer leuk na het dal van de recessie. De markt trekt aan, er is een andere beleving binnen de organisatie, er spelen nieuwe dingen en de campus is ook uitdagend. Je hebt heel veel verschillende dingen om bij de klant over te praten.” En Ton praat graag met klanten over kennis: “Je kiest van tevoren uit waar je het over gaat hebben, je palet is een stuk groter geworden. Ook met de campus. In het gesprek met de klant komt altijd wel een moment dat je een bruggetje kunt slaan naar hun bedrijf en opleidingen, bijvoorbeeld voor hun nieuwe machines. Ik vertel dan waar wij mee bezig zijn en dat we die campus ontwikkeld hebben. Gisteren ook weer, ik liep met iemand van kantoor naar magazijn en we krijgen het over opleidingen. Ik heb er een half uur over gesproken.”

De MCB Campus heeft zowel een klassikale component als een gedeelte e-learning. En er zijn al twee modules online beschikbaar: ‘Van erts tot handelsproduct’ en ‘Algemene metaalkunde’. “Ik ben heel enthousiast over die twee modules. Het volgen ervan heeft me weer aan het denken gezet, ondanks dat het niet helemaal nieuw was. Je gaat je dan afvragen wat klanten er van weten, veel mensen weten het verschil tussen metaal en staal niet eens.” En hoe bespreek je de e-learning modules met klanten? “Ik leg uit hoe het werkt, de manier van werken spreekt klanten aan. Er wordt geen druk gelegd: je krijgt een inlogcode maar er is geen druk. De drempel is laag en dat wordt gewaardeerd.” En dus hebben verschillende klanten van Ton zich al aangemeld.

Een ambassadeur helpt bij metaalopleidingen

“Klanten vinden het goed dat MCB in deze trainingen is gestapt. De werkvoorbereiders missen vaak het technische aspect van materiaalkunde, en de meeste eigenaren en directeuren weten dat ook. Ik sprak laatst een bedrijfsleider die onze e-learning module had gedaan, hij belde om te vertellen dat hij geslaagd is. Hij vertelde ook dat hij dat met de directie ging bespreken dat hij het breder wilde trekken.” Dus een ambassadeur is belangrijk? “Je hebt ambassadeurs niet per se nodig, maar het is wel gemakkelijk. Ik heb er nu verschillende geïnteresseerde klanten en die gaan ook vast een training doen, maar nu moet ik even wachten. Ik heb wel wat andere bedrijven in de peiling die ook aan de beurt komen, en voor de klassikale lessen is natuurlijk een beperkt aantal plaatsen.”

Ton kan het desgevraagd ook niet goed uitleggen waarom zijn klanten het vaakst zich aanmelden voor de Campus: “Ik was snel klaar met de training, en dan is het ook logisch dat ik er enthousiaster over ben. Of misschien is het andersom, en zorgde mijn enthousiasme dat ik als eerste klaar was. Ik vind het in elk geval een geweldig instrument.”

Tags: ,

Show Comments (0)

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!

Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh